ISU
Mat Sabu tentang Bukit Kepong dan Mat Indera telah dibawa ke mahkamah.
Biarlah mahkamah menyelesaikannya. Tetapi isu supaya sejarah dinilai dan ditulis semula telah memungkin ada pakar sejarah terpaksa belajar semula.
Sedikit
demi sedikit bertambah hujah yang merasakan boleh dibetulkan. Jika ada
hadis sahih dan hadis palsu, maka sejarah juga ada yang sahih dan
palsu. Itulah keadaan sejarah kita termasuk ia pernah dijajah atau
tidak pernah dijajah Inggeris.
Saya ke Perak ketika isu sejarah itu panas dipolemik.
Seorang
watan Perak yang saya tidak kenali mengetuk jemala kepala saya
kemungkinan JWW Birch yang dibunuh di sungai di Pasir Salak lebih 200
tahun dulu bukanlah justeru campur tangannya dalam pentadbiran dan
kuasa Sultan Perak saja, tetapi bercampur sama dengan percampuran
bersama wanita-wanita di istana.
Kita
tidak cukup maklumat adakah pelayar-pelayar Inggeris yang mula-mula
datang ke Tanah Melayu dulu khususnya yang terlibat dalam Perjanjian
Pangkor bersama pembesar-pembesar Perak membawa isteri masing-masing.
Yang
datang untuk menetap beberapa ketika kerana bertugas, ada yang datang
dengan isteri. Maka tidak diketahui Penasihat Inggeris yang pertama di
negeri Perak itu diikuti oleh isterinya.
Memandangkan
jantan-jantan Eropah sentiasa biang, tak kira ada isteri atau tidak,
maka bukanlah pelik kiranya Birch adalah laki-laki mata keranjang. Maka
kita juga faham tentang adanya raja-raja dan anak-anak raja ada gundik
walau pun ada permaisuri.
Biasalah antara wanita yang menghuni istana itu gundik-gundik.
Birch
yang jadi Residen Inggeris Perak yang pertama itu dilihat lebih
berkuasa dari Sultan dan sekalian pembesar. Inggeris berkuasa
menurunkan Sultan yang bertakhta dan mengangkat seorang Sultan baru.
Kalau Birch boleh buang raja dan menggantikannya dengan raja yang baru,
maka dia dilihat lebih berkuasa dari raja termasuk raja yang baru
ditakhtakannya.
Dari
sejarah yang ada bahawa pembunuhan Brich itu adalah campur tangannya
yang besar hingga tiada apa yang tinggal lagi kepada raja selain dari
urusan agama Islam dan adat istiadat.
Keadaan
itu adalah tidak biasa bagi mana raja-raja di negara merdeka, orang
asing merampas segala kuasanya. Jika sebelum itu raja-raja boleh
membunuh sesiapa, maka tiada yang pelik jika raja terlibat membunuh
Birch.
Tetapi cerita
yang saya dengan di Perak itu, memberikan gambaran baru bahawa Birch
itu bukan sekadar dimusnah kerana mengganggu kemerdekaan dan kedaulatan
raja dan bangsa Perak, tetapi kerana perangai buruknya tidak boleh
tengok perempuan.
Dari cerita orang itu, payahlah gundik-gundik yang dijumpainya terlepas dari menjadi mangsanya.
Memandangkan
ia adalah perangai kebanyakan orang Eropah, maka saya mudah terima
keterangannya walau pun saya tidak melihatnya dan tidak dapat
membawakan empat saksi.
Ia bukan saja satu curang yang dimarahi oleh raja dan pembesar, orang Melayu yang miskin dan lumpuh pun marah.
Bagi
orang Melayu baik dulu dan sekarang, orang macam itu dan dengan
perbuatan macam itu patut dibunuh. Apa lagilah bagi masyarakat Melayu
masa itu. Cara mana ia dibunuh tidak penting tetapi ia melayakkan
dibunuh.
Bagi orang
Melayu masa itu, tidak perlu adalah perbicaraan yang teratur. Sekadar
tahu ada seseorang mencabul seorang wanita, maka warasnya akan
bertindak membunuhnya.
Tidak
kira raja cemburu dengan perangai buruk Birch itu tetapi kejadian
seperti itu memang dibenci oleh orang Melayu. Itulah sebabnya ada kisah
almarhum mangkat dijulang, orang tidak redha atas kezaliman sekali pun
dilakukan oleh seorang raja.
Sebagai
bukan ahli sejarah, saya serahkan cerita ini kepada ahli sejarah,
apakah tidak boleh cerita itu dikaji bagi dirakamkan dalam sejarah?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan