Oleh ABDUL SHUKUR HARUN
PAS memperkenalkan politik Islam, membersihkan fahaman karut marut sekular-asabiyah bahawa ‘politik suku agama suku’, tidak ada politik dalam agama. Inilah fahaman yang melumpuhkan akidah umat.
KETIKA
masyarakat heboh mengenai persoalan mempertahankan akidah umat dan
ancaman mengenainya, tentu saja bagi mereka yang rasional mengakui
bahawa selama 60 tahun lamanya PAS telah berjuang mempertahankan akidah
umat.
Perjuangannya ini ditandai pelbagai cabaran daripada pelbagai pihak. Ia bermula pada zaman PAS miskin dan terpinggir, pejuang meredah sawah dan semak samun untuk menyampaikan ceramah, tidak henti-hentinya untuk memantapkan akidah umat, mengenalkan politik Islam.
Sepanjang usaha dan pengorbanannya itu pendukung PAS diburu oleh pihak
berkuasa, ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan
menderita, penghinaan, dirampas haknya, malah ada yang terbunuh.
Banyak lagi derita sengsara pejuang PAS yang boleh dirumuskan bahawa
semuanya untuk mempertahankan akidah umat. Tidak mungkin ada pihak yang
waras fikirannya – walau dari pihak mana pun – yang boleh menafikan hal
ini.
Ini belum lagi pelbagai bentuk diskriminasi
yang ditimpakan oleh pihak pemerintah Umno-BN terhadap PAS dalam
pelbagai bentuk. Senarainya amat panjang dan cukuplah untuk mengatakan
bahawa ‘kegetiran yang dialami oleh pejuang PAS selama ini adalah
kemanisan perjuangan’.
Pada zaman permulaannya,
ketika PAS miskin dan terpinggir, dicemuh oleh sesetengah orang Melayu
sendiri, namun pejuang PAS – dengan keringat dan air mata - dengan
kereta buruk, motosikal dan basikal, malah beca menjadi kenderaan
penting para pendukung melaksanakan tugas dengan dibasahi peluh sekujur
tubuh. Malah mereka betugas hingga larut malam, berselimutkan langit dan
dibasahi embun malam.
Mereka tidak terfikirkan
pun sebarang ganjaran dan inilah sebenarnya kekuatan tarbiyah amali yang
menjadi dinamika pendukung PAS mempertahankan akidah umat.
Dalam usahanya yang getir mempertahankan akidah umat, PAS
memperkenalkan politik Islam, membersihkan fahaman karut marut
sekular-asabiyah bahawa ‘politik suku agama suku’, tidak ada politik
dalam agama. Inilah fahaman yang melumpuhkan akidah umat dan inilah
fahaman yang sangat menyesatkan.
Bagi pendukung
PAS, mereka tahu betapa getirnya perjuangan membersihkan akidah
sesetengah umat Islam yang telah dirasuk oleh fahaman sekular ini.
Perjuangan ini sangat lama dan pahit. Ada kalangannya pendukung PAS
terpaksa ‘bertarung’ dengan saudara maranya sendiri yang terperangkap
dengan fahaman sekular ini.
Perjuangan PAS
membersihkan atau memurnikan akidah umat ini tidak mungkin dapat dipadam
dengan mudah oleh sesiapa pun. Dan ini, berkat istiqamah pendukung PAS
sepanjang perjuangnnya 60 tahun.
Ramai orang telah menulis sejarah PAS dalam pelbagai perspektif, malah ratusan tesis mengenainya telah ditulis.
Semuanya ini menunjukkan bahawa kehadiran PAS mempertahankan akidah
umat dan mengembangkannya menerusi dunia politik tanah air adalah suatu
hakikat yang tidak ada siapa pun boleh menafikannya.
Seperti saya katakan PASlah parti politik Islam yang mengenengahkan
konsep bahawa Islam dan politik tidak boleh dipisahkan, suatu natijah
yang diambil daripada petunjuk al- Quran dan hadis. Justeru prinsip
asasnya dibina berasaskan al- Quran dan Sunnah itu.
Selama 60 tahun ia hadir dan mengalir dalam persada politik tanah air,
mempertahankan Islam dan menegakkan demokrasi serta membela rakyat
pelbagai kaum hingga kini.
Walaupun PAS mengalami
perubahan demi perubahan di segi pendekatan, dilihat begitu terbuka dan
toleransi, ia masih tetap berada dalam orbit Islam. Ia sama sekali
tidak berkompromi dengan dasar dan perjuangannya.
Perubahan pendekatan yang dilakukan oleh PAS menyebabkan para pemerhati
politik tertegun dengan toleransi dan keterbukaan PAS, sementara
sesetengah agamawan yang tidak terdedah dengan real politic baru Islam
merasa cemas dengan perubahan ini.
Dalam masa
yang sama, parti lawan PAS pula, demi untuk meraih keuntungan politik
mereka, segera menuding jari kononnya PAS telah menggadaikan prinsip
perjuangan Islamnya. Inilah fitnah besar yang dihadapi PAS.
Pada hal perubahan pendekatan dalam kerangka tahalluf siasai dengan
parti lain ialah hasil perbincangan serius pemimpin parti dan diluluskan
oleh kepimpinan ulama. Ini adalah pendekatan yang sangat dinamik.
Mereka melakukan perubahan ini seiring dengan pendekatan baru yang
diambil oleh beberapa gerakan Islam dunia, seperti An- Nahdah, pimpinan
Rashad Ghaounushi di Tunisia dan Ikhwanul Muslimin di Mesir yang kini
menampakkan kejayaan.
Dengan tahalluf siasai, PAS
telah berjaya membina jambatan kukuh dengan kalangan bukan Islam
menyebabkan semakin ramai yang berusaha memahami Islam.
Sebab itu ketika mengulas usaha pihak NGO mengadakan Himpunan Sejuta
Umat untuk mempertahankan akidah umat Islam, saya merasa sangat wajar
kita meneliti akan pesan Presiden PAS, Dato’ Seri Abd Hadi Awang yang
mengingatkan kepada semua pihak yang terlibat itu agar bertindak selaras
dengan peruntukan undang-undang, dalam menjamin kerahmonian negara yang
berbilang bangsa dan agama.
Sebarang usaha untuk
menimbulkan polemik perkauman dan agama, kata beliau, akan membawa
negara kepada satu suasana yang tidak menguntungkan mana-mana pihak.PAS,
katanya memandang berat sebarang usaha mana-mana pihak yang cuba
mengambil kesempatan untuk kepentingan politik dan pilihan raya.
Menenurut Presiden PAS itu lagi, pengukuhan akidah umat Islam hendaklah
dilaksanakan menerusi jalan dakwah secara damai sebagaimana Islam telah
diterima oleh masyarakat rantau ini secara damai.
Bagi saya, inilah pandangan jauh dan penuh hikmat dari pemimpin PAS,
sebuah gerakan Islam yang telah berjuang 60 tahun lamanya mempertahankan
akidah umat Islam. Ia kini dilihat sangat terbuka dengan toleransi yang
sangat tinggi, namun sama sekali tidak berkompromi akan dasar
perjuangannya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan