Rabu, 18 Januari 2012

SISTEM POLITIK (Himpunan Risalah Iman Hassan Al-Banna)


Dan Hendaklah engkau menjalankan hukum diantara mereka dengan apa yang telah diturukan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka , dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari sesuatu hukum  yang telah diturunkan oleh Allah kepada mu  (Al- Maidah : 49)

Kerajaan Menurut Pandangan Islam.

      Islam yang suci ini meletakkan kerajaan sebagai salah satu elemen system social Islam kerana Islam tidak dapat menerima suasana yang tidak stabil.Islam juga tidak membenarkan masyarakat Islam hidup tanpa pemimpin .Rasulullah saw pernah bersabda kepada beberapa orang sahabatnya :
      “Apabila kamu tiba disebuah negeri yang tiada pemimpin hendaklah kamu beredar meninggalkannya.”
     
Pada ketika yang lain baginda bersabda kepada beberapa orang sahabatnya :
Jika kamu bertiga ,hendaklah kamu melantik seseorang mengetahui kamu.”

      Sesiapa yang mendakwa agama ini (atau lebih tepat Islam) tidak menyentuh aspek politik tidak termasuk dalam bidang Islam ,dia sebenarnya telah menzalimi diri sendiri atau menzalimi ilmunya .Saya tidak katakana dia menzalimi Islam kerana Islam adalah syariat Allah yang tiada sedikitpun salah silap dan cacat celanya . Alangkah indah sekali kata-kata Imam al-Ghazali r.a. : “Sedarlah bahawa syariat itu adalah dasar dan kuasa itu adalah penjaganya . Perkara yang tiada dasar akan roboh dan perkara yang tiada penjaga akan lenyap .”
      Negara Islam mestilah dibina diatas asas dakwah supaya negara ini mempunyai wawasan tersendiri ,bukan sekadar sebuah jentera pentadbiran dan kerajaan yang beku dan kaku tanpa sebarang roh . Demikian juga dakwah mestilah diletakkan dibawah penjaga yang akan menjaga ,menyebar ,menyampai dan memantapkannya.
                                                                                                                                                     
      Kesilapan kita yang pertama ialah kita lupa dasar ini .Akibatnya kita memisahkan agama dan politik secara praktikal walaupun kita tidak sanggup untuk memisahkan nya secara teori .Kita masih muatkan dalam perlembagaan kita bahawa agama rasmi negara adalah  agama Islam .Namun tek perlembagaan ini tidak menghalang tokoh-tokoh politik atau pemimpin parti politik untuk menimbulkan tanggapan buruk kepada nilai-nilai Islam .Tindakan mereka juga tidak dapat memperlihatkan wawasan Islam atau keindahan Islam dalam diri dan budaya masyarakat . Keyakinan ,ucapan serta tindakan mereka sentiasa memisahkan antara ajaran agama dan tuntutan politik .Inilah kelemahan utama dan punca segala masalah .

Asas-asas Politik Islam.

      Kerajaan dalam Islam tertegak berlandaskan asas-asas yang telah diketahui dan diakui umum .Kerajaan adalah elemen utama kepada system politik Islam .Kerajaan ini mestilah berlandaskan kepada asas-asas iaitu tanggungjawab pemerintah ,perpaduan umat dan menghormati aspirasi rakyat .Tanpa mengira walau apapun istilah atau struktur yang digunakan .

Tanggungjawab Pemerintah .
      Pemerintah adalah orang yang bertanggungjawab dihadapan Allah dan Rakyat .Pemerintah  adalah orang suruhan dan khadam kepada rakyat .Rasulullah sendiri pernah bersabda :
“Kamu semua adalah pemimpin dan kamu semua akan ditanya tentang pimpinan kamu.”

      Ketika Abu Bakar r.a. ditabalkan sebagai Khalifah dan naik ke mimbar ,beliau berucap : “Wahai sekalian manusia ,dahulu saya bekerja untuk keluarga saya dan saya mencari makan minum mereka tetapi sekarang saya bekerja untuk kamu maka tetapkanlah bahagian saya daripada perbendaraan kamu.”
      Melalui ucapan ini ,beliau telah mengemukakan tafsiran yang terbaik dan adil berhubung teori kontrak social .Malah beliau adalah orang pertama yang meletakkan batu asasnya .Kontrak ini ialah penjanjian antara rakyat dan pemerintah bertujuan memelihara kepentingan umum .Jika pemerintah melakukannya dengan baik dia akan mendapat ganjarannya dan tidak dia akan menerima akibatnya.

Perpaduan Umat.

      Umat Islam adalah umat yang satu kerana persaudaraan yang menyatukan hati-hati manusia atas nama Islam adalah salah satu asas Iman .Iman Ini tidak lengkap tanpa persaudaraan dan persaudaraan tidak  akan tercapai tanpa kewujudan iman .Namun ini tidak bermakna tidak wujudnya kebebasan bersuara atau member nasihat daripada pihak bawahan kepada pihak atasan atau daripada pihak atasan kepada pihak bawahan .Inilah yang dikenali dalam budaya Islam sebagai member nasihat dan amar makruf nahi mungkar .Rasulullah saw bersabda :
“Agama itu nasihat .Para sahabat bertanya : Untuk siapa ,wahai Rasulullah ?Baginda menjawab : Untuk Allah , rasul-Nya ,kitab-Nya dan untuk para pemerintah dan rakyat Islam.”

Baginda juga bersabda :
“Jika engkau lihat umat ku takut untuk berkata kepada orang zalim :Wahai , Orang zalim .Maka ucapakanlah selamat tinggal kepada mereka.”

Dalam satu riwayat  :
“Berada diperut bumi lebih baik untuk mereka daripada mereka berada diatas bumi.”

Baginda bersabda yang bermaksud :
“Pemimpin para syahid ialah Hamzah bin Abdul Mutalib dan lelaki yang berhadapan dengan pemerintah yang kejam .Dia menasihati dan menegur pemerintah itu lalu pemerintah itu membunuhnya.”

      Tidak wujud perpecahan dikalangan umat Islam didalam soal-soal asasi kerana system social yang diamalkan oleh umat ini hanya satu iaitu Islam . Islam diiktiraf oleh  semua anggota umat ini .Tiada masalah jika wujud perbezaan pendapat dalam soal-soal  kecil .Perbezaan pendapat tidak semestinya  menimbulkan ketegangan atau permusuhan  atau amalan berpuak selagimana ia hanya membabitkan masalah cabang .Sebaliknya masalah ini boleh dibahas ,dikaji ,dan di bincang dalam budaya nasihat-menasihati . Perkara-perkara yang telah disentuh nas tidak lagi boleh diijtihad .Sementara perkara yang tidak disentuh oleh  nas maka keputusan pemerintah akan dapat menyatukan umat .Dengan ini tidak timbul lagi sebarang masalah .

Hormati Aspirasi Rakyat

            Salah satu hak rakyat ialah mengawasi setiap tingkah laku pemerintah .Rakyat perlu memberi pandangan kepada pemerintah jika ada sesuatu yang baik .Pemerintah pula perlu meminta pandangan rakyat  dan menghormati  kehendak mereka .Pemerintah perlu menerima pandangan yang baik yang diutarakan oleh  rakyat . Malah Allah telah memerintahkan agar pemerintah menjadi perkara ini sebagai amalannya :
            Dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan (peperangan dan hal-hal keduniaan )itu . (Aali Imran :159)

            Allah turut memuji orang-orang beriman kerana amalan baik mereka ini :
            Dan urusan mereka dijalankan secara bermesyuarat sesama mereka .(Al-Shura :38)
            Amalan ini tercatat dalam sunnah Rasulullah saw dan amalan para Khalifah al-Rashidin selepas baginda .Apabila berlaku sesuatu perkara mereka akan menghimpunkan para cendikiawan dikalangan umat Islam .Mereka akan bermesyuarat dan akur dengan pendapat yang betul . Malah mereka akan melantik atau menggalakkan mereka untuk turut serta dalam mesyuarat tersebut .Abu Bakar ra pernah berkata :”Jika kamu melihat saya di pihak yang benar bantulah saya dan jika kamu lihat saya di pihak yang salah perbetulkan saya .”
            Umar bin al-Khattab pernah berkata : “Sesiapa yang melihat ada kepincangan pada diri saya perbetulkan saya.”

            Sistem Islam tidak mementingkan struktur atau istilah selagimana dasar-dasar utama yang perlu bagi mewujudkan politik yang baik ini wujud ; Selagimana ia dilaksanakan secara seimbang tidak hanya mementingkan satu-satu sudut sahaja .Namun sudah tentu keseimbangan ini tidak dapat dipertahankan tanpa wujudnya penghayatan sebenar kepada kesucian ajaran Islam ini .Apabila dasar-dasar ini mampu dipertahankan  ia akan membawa kepada kejayaan didunia dan akhirat .Dalam dunia moden hari ini perkara ini disebut sebagai “Kesedaran Nasional “ atau “Kematangan Politik” atau “Pendidikan Patriotik” atau sebagainya .Namun sebenarnya kesemua istilah ini hanya merujuk kepada satu maksud sahaja iaitu keyakinan kepada keberkesanan system yang ada dan merasakan system ini perlu dipertahankan .Sebabnya ,teks sahaja tidak akan mampu membangkitkan sebuah bangsa .Tidak ubah seperti undang-undang kerana undang-undang tidak akan berguna jika tidak dilaksanakan oleh hakim yang adil dan bersih .
           
            Kita pada hari ini meminjam system parlimen daripada Eropah yang kini menjadi landasan kepada kerajaan kita .Kita gubal perlembagaan kita berasaskan system ini .Kita pernah pinda perlembagaan kita kerana mahu menurut system ini .Kita telah lalui pelbagai pengalaman dalam melaksanakan system ini . Sejauhmana system ini selari dengan Islam ? Sejauhmana pula hasil yang kita perolehi sepanjang tempoh ini ?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan