Jumaat, 13 Januari 2012

MATLAMAT YANG SAHIH BERPUNCA DARIPADA TAUHIDULLAH


Matlamat amal seseorang itu tersemat pada hati.Selain tuan badan, tiada siapa yang tahu segala amal manusia kecuali Allah SWT yang maha mengetahui .Kita hanya dapat menjangkakan matlamat seseorang berdasarkan factor luarannya sahaja.Perlu kita ingat,bukan kerja kita untuk mengetahui matlamat amal manusia.Apa yang penting ialah wajibnya kita memastikan matlamat amal diri kta mestilah berdasarkan keikhlasan yang tulen.Keikhlasan yang tulen itu lahir daripada punca asasnya iaitu :

1.       Cinta Allah SWT.
2.       Cinta Rasulullah SAW.
3.       Cinta Islam.
4.       Cinta Syurga.
Inilah 4 visi manusia makmin yang hatinya tersemat kukuh tauhidullah.

Tauhidullah bermaksud mengesakan Allah SWT.

Tauhidullah menghasilkan kesatuan (Wehdah) yang sempurna :

1.       Kesatuan niat (mardhotillah\ mengharap syurgaNya \takut azanNya) ,
2.       Kesatuan aqidah (ahli sunnah wal jamaah) ,
3        Kesatuan fikrah (fikrah Islamiyyah) ,
4.       Kesatuan kalimat (kata-kata\seuan\ajakan),
5.       Kesatuan Ummah (jamaatil muslimin) dan
6.       Kesatuan amal (gerak kerja)

Ciri-ciri orang yang Ikhlas

Orang yang ikhlas memiliki cirri yang boleh dilihat ,diantaranya :

1.Sentiasa beramal dan bersungguh-sungguh dalam beramal, baik dalam keadaan bersendirian atau bersama oaran ramai ,samaada ia dipuji atau pun dicaci. Ali bin Abi Thalib ra berkata ,``orang yang riya’ memiliki beberapa cirri ; malas jika bersendirian dan rajin jika dihadapan ramai orang. Semakin berghairah dalam beramal jika dipuji dan semakin berkurang jika dicela.”

Perjalanan waktulah yang akan menentukan seseorang itu ikhlas atau tidak dalam beramal. Dengan melalui berbagai macam ujian dan cobaan, baik yang suka amaupoun duka , seseorang akan terlihat kualiti keikhlasannya dalam beribadah ,berdakwah, dan berjihad.

Al-Quranul-karim telah menjelaskan sifat orang-orang beriman yang ikhlas dan sifat oarng-orang munafiq dan berbagai macam cirinya. Diantaranya disebutkan dalam surat At-Taubah ayat 44-45,
``Orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhir, tidak akan meminta izin kepada mu untuk (tidak ikut) berjihad dengan harta dan diri mereka. Dan Allah mengetahui orang-orang yang bertakwa. Sesungguhnya yang meminta izin kepada mu, hanyalah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan hari akhir, dan hati mereka ragu-ragu, kerana itu mereka selalu bimbang dalam keragu-raguannya”

2.Sentiasa menjaga diri dari segala yang diharamkan Allah, baik dalam keadaan bersama manusia atau jauh dari mereka.

Tatkala Jibril bertanya tentang ihsan, Rasul saw. Berkata, “Engkau beribadah kepada Allah seolah engkau melihat-Nya. Jika engkau tidak melihatNya, maka sesungguhnya Allah melihatmu.” Rasulullah bersabda, “Sesungguhnya Allah tidak menerima amal kecuali dilakukan dengan ikhlas dan mengharap ridha-Nya.”

Tujuan yang hendak dicapai oleh orang yang ikhlas adalah ridha Allah ,bukan ridha manusia. Sehingga ,mereka sentiasa memperbaiki diri dan terus beramal ,baik dalam keadaan sendirian atau ramai, dilihat orang atau tidak ,mendapat pujian atai celaan. Kerana mereka yakin Allah Maha melihat setiap amal baik dan buruk sekecil apa pun.

3.Dalam dakwah, akan melihat bahwa seorang dai yang ikhlas akan merasa senang jika kebaikan tercapai ditangan saudaranya sesama dai, sebagaimana dia juga merasa senang jika terlaksana oleh tangannya. Para dai yang ikhlas akan menyedari kelemahan dan kekurangan dirinya. Oleh kerana itu ia sentiasa berpegang kepada dasar amal jama’I dalam dakwahnya. Sentiasa menghidupkan syuro dan mengukuhkan tahap dan system dakwah. Berdakwah untuk kemuliaan Islam dan umat Islam , bukan untuk meraih popularity dan membesarkan diri atau jamaahnya semata-mata.

MATLAMAT YANG SAHIH SEBAGAI PENYELAMAT DIRI DARIPADA TERSASAR.

Hati yang cinta Allah SWT, cinta Rasulullah SAW, cinta Islam serta cinta Syurga memiliki ketakutan yang sebenar terhadap Allah SWT. Hasilnya :

ü  Sentiasa meletakkan redho Allah sebagai panduan bagi semua amal. Tidak ada sedikit pun dalam hatinya redho manusia sebagai penyebab ia beramal.
ü  Hawa nafsu tidak dituruti. Segala amalnya sentiasa dibersihkan dari sebarang dorongan yang terbit daripada hawa nafsu.
ü  Sentiasa berhati-hati dalam semua amal. Tidak tergopoh-gapah. Segala gerak kerjanya dipastikan bersih daripada sebarang syirik (tidak Ikhlas).
ü  Sentiasa sabar dengan sebarang halangan dalam amal. Segala masalah yang dihadapi tidak sedikit pun melemahkan semangatnya untuk terus menerus beramal tanpa menghiraukan sebarang hasil duniawi.
ü  Daya juangnya sentiasa membara. Minda\pemikiran dan fizikalnya sentiasa segar untuk bergerak memburu matlamat yang suci. Para Rasul\ Nabi dan As Salafussoleh serta para ulamak muktabar sentiasa menjadi qudwah amalnya.

MATLAMAT YANG SAHIH MENGERATKAN UKHUWAH DAN MEMPERKASAKAN JAMAAH.

Jamah Islamiyah bukanlah organisasi yang bebas daripada krisis.Jamaah terbaik pimpinan Rasulullah SAW pun mengalami krisis. Bagi orang yang tidak mengenali Jamaah Islamiyah mereka menganggap jamaah yang betul adalah jamaah yang bersih daripada sebarang krisis. Pandangan ini sangat tidak benar. Para amilin hendaklah sedar krisis adalah ujian amal. Semua ujian akan Berjaya kita harungi serta menyelesaikannya dengan cemerlang sekiranya matlamat yang sahih benar-benar bertapak kukuh dalam hati kita. Apa sahaja krisis yang menimpa jamaah, ia tidak merenggangkan ukhuwah sekiranya matlamat yang sahih tersemat kukuh dalam hati para amilin.
Yang pastinya ialah:
ü  Melakukan fitnah tiada tempat dalam jamaah.
ü  Menyebarkan fitnah secara sengaja sentiasa dijauhi.
ü  Sentiasa berhati-hati takut terlibat dengan penyebaran fitnah samaada secara langsung atau tiadak langsung.

Sudah pastilah Tauhidullah itu memperkasakan jamaah kerana :
ü  Hati yang suci bersih membuahkan amal yang berkualiti tinggi.
ü  Matlamat yang sahih melahirkan amilin yang berkualiti tinggi.
ü  Para amilin yang berkualiti tinggi mampu memperkasakan jamaah.

Oleh itu sahabat\sahibah yang dikasihi sekelian, perkara yang sangat kita bimbang ialah kualiti para amilin. Hendaklah sentiasa kita ingat bahawa kita tidak bimbang  dengan jumlah amilin yang sedikit. Jumlah amilin yang ramai tetapi tidak berkualiti sudah pasti tidak memperkasakan jamaah. Jauhilah semua perkara yang boleh menyebabkan tercemarnya keikhlasan kerana inilah punca utama hilangnya kualiti para amilin. Oleh itu bersihlah :

J  Visi amal kita daripada segala unsur syirik.
J  Misi serta objektif amal kita daripada sebarang unsur duniawi.
J  Strategi amal kita dari sebarang unsur  penipuan.

Maju bersama Islam itu diredhoi oleh Allah swt tetapi maju bersama hawa nafsu memusnahkan akhirat kita .Allahuakhbar !

Tiada ulasan:

Catat Ulasan