SEJARAH Islam dan Kristian berlaku
merentas sejarah yang amat panjang. Malah bibit-bibit pertentangan di
antara keduanya berlaku sejak sebelum lahir utusan akhir zaman iaitu
Rasulullah S.A.W yang membawa Islam sebagai kebenaran mutlak dan
membatalkan syariat sebelum ini. Pertembungan klasik ini amatlah unik
kerana ia berlaku sebelum lahirnya sesuatu yang di anggap musuhnya.
Kristian
adalah ajaran agama yang telah mengalami krisis identitinya dan dirubah
mengikut nafsu Tamadun Barat. Manakala usaha Kristianisasi adalah salah
satu usaha yang di belakangnya sebenarnya mempunyai agenda yang lebih
besar. Perkara ini mungkin tidak difahami dengan baik jika kita malas
mengkaji dan membelakangkan kepentingan sejarah.
Nabi
Isa A.S diutuskan Allah Taala adalah untuk memperbetulkan penyelewengan
yang berlaku di dalam agama Yahudi sebelum itu. Nabi Isa A.S juga
ditugaskan untuk memberitahu kepada kaumnya bahawa di akhir zaman nanti
akan lahir suatu 'Kebenaran Mutlak' iaitu Islam dan kedatangan Nabi
terakhir iaitu Nabi Muhamad S.A.W. Namun begitu oleh kerana dorongan
hawa nafsu, mereka terdorong menjadi ta’asub sehingga mendewakan Nabi
Isa A.S, sedangkan mereka sudah diberitahu tentang perkhabaran yang baik
tentang kedatangan Nabi Muhamad S.A.W. Kaum Bani Israel pula yang
dirasuk kesombongan dan keangkuhan, mereka sanggup mengubah dasar asal
ajaran Nabi Isa A.S menjadi ajaran dogma yang kemudiannya digelar
sebagai 'Kristian'.
Hakikat betapa arifnya ahli-ahli kitab terhadap ciri-ciri Rasulullah S.A.W telah dijelaskan di dalam Al Quran.
"Orang-orang
(Yahudi dan Nasrani) yang telah Kami beri Al Kitab (Taurat dan Injil),
mereka (sebenarnya) mengenal Muhammad seperti mereka mengenal
anak-anaknya sendiri. Dan sesungguhnya sebahagian di antara mereka
menyembunyikan kebenaran, padahal mereka mengetahui" (Al Baqarah:146).
Sebelum
Islam, sifat-sifat agama yang wujud di dunia tidak mempunyai ciri
dakwah. Agama Yahudi adalah untuk kaumnya sendiri, Agama Farsi kuno juga
hanya untuk kaum Farsi. Agama Buddha dan Hindu tidak pernah keluar
daripada benua Asia ketika itu, kecuali agama Kristian yang meletakkan
dasar-dasar penyebaran agama mereka demi memenuhi keserakahan nafsu.
Sedangkan sifat ‘dakwah’ di dalam Islam adalah untuk menyebarkan rahmat
ke seluruh alam, bukan penguasaan dan penindasan.
Allah berfirman:
" Tidaklah Kami mengutus engkau kecuali sebagai rahmat bagi seluruh alam" (Al Anbiya:107)
Kristian Menakluki Eropah
Kristian
memasuki Eropah sejak awal Masihi lagi iaitu ketika era Greco-Roman.
Oleh kerana gagalnya Kristian dalam isu akidah yang penuh kesangsian.
Akhirnya Kristian telah dicampur-adukkan dengan budaya dan kepercayaan
kuno Yunani ,Rom, Mesir dan kaum gasar. Perkara ini terjadi kerana kaum
Eropah itu telah mewarisi budaya yang dipupuk daripada bangsa-bangsa
Yunani Kuno dan campuran Kebudayaan Rom. Sekali lagi Kristian telah
berubah daripada asalnya. Kini Kristian telah dipengaruhi tamadun Barat
yang begitu dominan.
Sifat asasi tamadun Barat :-
Asas
kebudayaan Barat adalah hasil warisan yang dipupuk daripada Kebudayaan
Yunani Kuno dan tercampur dengan Kebudayaan Rom serta unsur-unsur
Iain-lain hasil daripada cita rasa dan gerak daya bangsa Eropah sendiri
seperti suku bangsa Jerman, Inggeris dan Perancis.
Kebudayaan
Yunani Kuno meletakkan dasar-dasar falsafah dan kenegaraan serta
pendidikan juga kesenian. Kebudayaan Romawi Kuno pula telah merumuskan
dasar-dasar dan hukum ketatanegaraan.
Kebudayaan Barat bukanlah berasaskan agama tetapi ada-lah berasaskan dasar falsafah.
Meskipun
ajaran Kristian berusaha menitik-beratkan masalah keyakinan kepada
tuhan, akhirat dan akidah asasi, namun cinta melulu mereka kepada
kekuasaan dan kemegahan memaksa ajaran itu melayani hasrat
perkembangannya di Eropah. Sejak zaman Konstantin sehingga ke zaman
terbitnya Islam,ketua-ketua gereja Kristian sentiasa meniru-niru cara
hidup serta adat-istiadat keagungan raja-raja dan sistem feudalnya.
Hakikat
menujukan bahawa Kristian terlarut dalam kebudayaan Barat apabila
ajaran yang berasal daripada Asia Barat ini memasuki Eropah. Ini adalah
kerana asasnya tidak kukuh, ditukar ganti, ditiru dan penuh dogma.
Kesangsian pada ajaran ini menyebabkan jati dirinya begitu rapuh dan
mudah terlarut dengan kebudayaan Barat yang akhirnya budaya Baratlah
yang telah mempengaruhi dan mengubah sifat dan susuk ajaran ini.
Tamadun Barat Menentang Gereja
Keadaan
sangat berbeza dengan Islam apabila masuk ke benua Eropah. Islam hadir
dengan disiplin ilmu yang tinggi. Kefahaman akidah yang tidak tersangsi.
Akhirnya Islam telah mencerahkan dunia Eropah dengan dunia ilmu dan
penemuan sains teknologi. Islam di Andalusia (sekarang Sepanyol) begitu
kukuh dan menjadi sumber ilmu bagi dunia yang akhirnya melahirkan dunia
moden seperti hari ini.
Islam masuk ke Eropah
dengan jati diri yang kukuh. Islam tidak terlarut dengan tamadun Barat
ketika itu. Malah Islam menjadi kuasa agung dunia berasaskan ilmu. Ini
berbeza dengan ajaran Kristian.
Oleh kerana
ajaran-ajaran akidahnya agama Kristian itu sendiri lemah dan kabur serta
penuh dengan kesangsian, maka unsur-unsur keyakinan dan akidah mengenai
hal-hal rohaniyyah agama menjadi semakin lemah merosot. Apatah lagi
apabila ilmu pengetahuan sains dan Iain-lain unsur akliah yang dibawa
masuk oleh Islam mula meraja lelai jiwa dan fikiran Barat. Akhirnya
budaya Barat sendiri menggunakan hujah-hujah ilmu pengetahuan bagi
menafikan ajaran-ajaran karut Kristian.
Barat
akhirnya melalui pengalaman yang memeritkan dengan ajaran Kristian.
Gereja mula menguasai dan mengawal segala aspek kehidupan masyarakat
barat. Ketika itulah Eropah melalui zaman gelap. Contoh mudah yang
diketahui manusia seluruh dunia ialah bagaimana seseorang dihukum bunuh
oleh gereja Katholik hanya kerana berjaya membuktikan kebenaran. Galileo
Galilei (1564-1642). Orang yang pertama mencipta teleskop dan berjaya
membuktikan teori bahawa bumi mengelilingi matahari. Institusi gereja
telah menghukumkan beliau mati kerana bukti saintifik ini adalah berbeza
dengan pegangan Gereja ketika itu.
Penguasa
Gereja Katolik pada saat itu tidak suka dengan pandangan kosmologi
heliocentric (berpusat pada matahari) yang diperkenalkan Copernicus.
Gereja lebih percaya pada pandangan yang diwariskan oleh ahli falsafah
besar Yunani iaitu Aristotels yang melihat bumi sebagai pusat semesta
(geocentric).
Cengkaman gereja yang mendokong
tekanan terhadap dogma ajaran mereka mencetuskan protes dalam ajaran
Kristian. Menjelang abad ke-16, gerakan reformasi ajaran Kristian di
pelopori oleh Martin Luther dan Huldrych Zwingli. Akhirnya sekularisasi
pun terjadi. Dalam sejarah Kristian Eropah, kata secular dan liberal
dimaknai sebagai pembebasan masyarakat dari cengkaman kekuasaan gereja
yang sangat kuat dan hegemoni pada zaman pertengahan. Proses berikutnya
bukan sahaja dalam bidang sosial-politik, tetapi juga menyangkut
metodologi pemahaman keagamaan liberal dalam dunia Kristian. Ini semua
menunjukkan pengalaman buruk Tamadun Barat dengan Kristian.
Islam
juga pernah melalui ancaman-ancaman bahaya yang datang dari aliran
liberalism, sekularisme, atheism dan sebagainya. Tetapi kebenaran Islam
adalah nyata, sekalipun diserang bertali-arus selama ratusan tahun,
Islam tidak pernah tunduk dengan aliran-aliran yang menyesatkan itu.
Ajaran Kristian Kini
Ajaran
Kristian masa kini bukanlah lagi hasil daripada wahyu Allah. Oleh yang
demikian tidak wajar juga kita meletakkan kelas ajaran Kristian adalah
agama samawi. Ajaran mereka semuanya telah diubahsuai mengikut hawa
nafsu mereka. Oleh yang demikian musuh sebenar umat Islam bukanlah
Kristian itu sendiri. Kerana di belakang tabir Kristianisasi itu adalah
tangan-tangan mereka yang mahu manusia meninggalkan agama.
Hujah-hujah
di atas adalah hujah yang akan dibenarkan oleh penganut Kristian
sendiri. Sebagai contoh asas konsep Trinity atau Tritunggal itu sendiri.
Konsep ini hanya disahkan sebagai akidah rasmi selepas tiga abad
kelahiran Nabi Isa A.S di dalam persidangan Nicea (325CE). Apatah lagi
jika mahu membincangkan tentang Santa Claus dan Pokok Krismas. Tidak ada
satupun yang berasal daripada ajaran Kristian.
Cabaran
kita masa kini adalah budaya Barat yang melampau, meskipun Kristian
adalah agama yang dianuti barat. Tetapi sebenarnya Kristian itu sendiri
sudah tercerna di dalamnya unsur-unsur budaya Barat yang kukuh.
Simbiosis seperti ini telah mengkaburkan kita antara ancaman budaya
Barat dan Kristinisasi. Mengapa budaya Barat adalah ancaman yang lebih
besar? Tidak lain tidak bukan ialah kerana kesannya adalah lebih
menyeluruh, bukan sahaja kepada umat Islam tetapi juga penganut Kristian
bakal menerima nasib yang sangat malang.
Budaya Barat Curiga Dengan Agama
Barat
sentiasa berasa curiga dengan agama sehingga ada ahli falsafah mereka
telah mengisytiharkan, "Tuhan Telah Mati". Pengistiharan Friedrick
Nietsche menambahkan kekeliruan dan membuktikan kekalutan serta
kepincangan sistem akidah budaya Barat. Oleh yang demikian, terdengar
suara-suara sumbang yang diperkatakan ke dalam dunia Islam. Seandainya
Muslim mahu maju seperti kami, perhatikan dan awasi agamamu.
Namun
malangnya ada juga umat Islam yang terpesona dengan kata-kata itu.
Malah yakin dengan dunia pasca moden yang lebih bebas dan liberal.
Sedang umat Islam tidak sedar bahawa mereka mula ditenggelami dengan
budaya Barat. Bukanlah bebas sebenarnya melainkan terikut dan
terperangkap dalam budaya Barat yang dimetaforakan sebagai lambang
kemajuan. Akhirnya agenda memisahkan agama daripada kehidupan menjadi
semakin berjaya.
Pengalaman beragama yang
dilalui budaya Barat bukanlah sama buruknya dengan pengalaman umat
Islam. Sejarah membuktikan dengan Islam menjulang tinggi keunggulan
budaya Ilmu yang tidak dinikmati budaya Barat satu masa dahulu di bawah
cengkaman gereja. Islam hadir membebaskan manusia dalam erti hamba yang
bertuhankan Allah Yang Maha Esa. Islam mengangkat tinggi keupayaan akal
manusia di dalam membuktikan kebenaran. Malahan Islam menolak dan
menjelaskan dogma dan kekaburan. Sehebat manapun Ibnu Sina, Ibnu
Khaldun, Ibnu Khawarizmi dan sebagainya, mereka sama sekali tidak pernah
lupa untuk menulis kalimah pujian kepada Allah Taala di dalam setiap
muqaddimah buku-buku kajian mereka.
Sebab
itulah masalah budaya Barat dahulu adalah tidak relevan dengan Islam.
Sebagai contoh, reformasi beragama; Isu ini tidak relevan. Reformasi
beragama akhirnya menatijahkan Islam yang Liberal dan Pluralisma
Beragama. Inilah yang dilakukan oleh puak reformis ajaran Kristian
dahulu. Ini kerana teks Asli rujukan umat Islam tidak pernah berubah
sejah 1400 tahun dahulu. Malah Al-Quran sebagai mukjizat Agung Rasullah
S.A.W di jamin keasliannya oleh Allah Taala sehingga hari kiamat.
" Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan Al Quran, dan Kamilah yang memelihara dan menjaganya" (Al Hijr:9)
Bukti
Mukjizat Al Quran ialah kandungannya yang sentiasa relevan dengan
suasana semasa. Oleh yang demikian Al Quran langsung tidak terjejas
dengan usaha sesetengah pihak yang mahu Al Quran ditafsir semula melalui
secara Hermenutika.
Ilmu Memperkukuhkan Akidah
Umat
Islam wajar memperkukuhkan kembali ilmu mengenai Islam. Yang paling
penting ialah umat Islam perlu kenal dan faham pandangan hidup Islam.
Pada masa yang sama kita wajar mengenali dengan sebenarnya musuh-musuh
dan saingan kita. Apabila kita bersikap benar (mengawasi) terhadap musuh
kita, dengan Izin Allah keimanan kita akan meningkat dan akan melihat
bahawa tidak benarnya agama-agama lain, dan betapa longgarnya asas-asas
agama yang lain. Bukan kesalahan moral untuk kita menidakkan kebenaran
agama lain yang sebenarnya memiliki kerapuhan yang sangat ketara.
Kita
wajar menghormati anutan agama lain. Namun bukanlah sehingga kita
menggadai maruah dan meletakkan muka kita di bawah tapak kaki penganut
agama lain. Kita wajar hormat. Hormat bukan bererti kita melonggarkan
segala ikatan agama Islam. Jika kita memimpin, usah menimbulkan
kekeliruan umat Islam. Kita harus insaf bahawa musuh Islam sentiasa
mencari jalan bagaimana mahu memisahkan umat Islam daripada agama Islam.
Berjaya memurtadkan umat Islam adalah satu bonus bagi mereka.
Membuatkan umat Islam keliru sehingga menganut fahaman Liberal dan
Plural sudah mencukupi untuk mereka.
Tetapi
sasaran mereka sebenarnya ialah sekurang-kurangnya umat Islam itu Islam
pada namanya, tetapi fasiq pada aspek pemikirannya dan nifaq pada
amalannya. Dari kefahaman ini baharulah nanti kita sedar, siapakah musuh
paling utama perlu kita tangani, bukannya bersikap semberono dan
membuta tuli.
AKADEMI TARBIYAH DPPM
Tiada ulasan:
Catat Ulasan