Khamis, 27 Oktober 2011

60 tahun PAS pertahan akidah

Oleh ABDUL SHUKUR HARUN
PAS memperkenalkan politik Islam, membersihkan fahaman karut marut sekular-asabiyahttps://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgqeBDw-qcNe7Nhoaegb3Rav4hBs1Wdza-CEUZpI0FENS4-tajLzg-g9wE_alQaprnwBsjdfDlBZ1fIwWSuACRVN-Tm4te6pucgtKwN6lDrwgtN5CKcO81b8ViF8dacMBA62pU2nkW89qo/s400/Bendera_PAS.jpgh bahawa ‘politik suku agama suku’, tidak ada politik dalam agama. Inilah fahaman yang melumpuhkan akidah umat.
KETIKA masyarakat heboh mengenai persoalan mempertahankan akidah umat dan ancaman mengenainya, tentu saja bagi mereka yang rasional mengakui bahawa selama 60 tahun lamanya PAS telah berjuang mempertahankan akidah umat.


Perjuangannya ini ditandai pelbagai cabaran daripada pelbagai pihak. Ia bermula pada zaman PAS miskin dan terpinggir, pejuang meredah sawah dan semak samun untuk menyampaikan ceramah, tidak henti-hentinya untuk memantapkan akidah umat, mengenalkan politik Islam.
Sepanjang usaha dan pengorbanannya itu pendukung PAS diburu oleh pihak berkuasa, ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan menderita, penghinaan, dirampas haknya, malah ada yang terbunuh.
Banyak lagi derita sengsara pejuang PAS yang boleh dirumuskan bahawa semuanya untuk mempertahankan akidah umat. Tidak mungkin ada pihak yang waras fikirannya – walau dari pihak mana pun – yang boleh menafikan hal ini.
Ini belum lagi pelbagai bentuk diskriminasi yang ditimpakan oleh pihak pemerintah Umno-BN terhadap PAS dalam pelbagai bentuk. Senarainya amat panjang dan cukuplah untuk mengatakan bahawa ‘kegetiran yang dialami oleh pejuang PAS selama ini adalah kemanisan perjuangan’.
Pada zaman permulaannya, ketika PAS miskin dan terpinggir, dicemuh oleh sesetengah orang Melayu sendiri, namun pejuang PAS – dengan keringat dan air mata - dengan kereta buruk, motosikal dan basikal, malah beca menjadi kenderaan penting para pendukung melaksanakan tugas dengan dibasahi peluh sekujur tubuh. Malah mereka betugas hingga larut malam, berselimutkan langit dan dibasahi embun malam.
Mereka tidak terfikirkan pun sebarang ganjaran dan inilah sebenarnya kekuatan tarbiyah amali yang menjadi dinamika pendukung PAS mempertahankan akidah umat.
Dalam usahanya yang getir mempertahankan akidah umat, PAS memperkenalkan politik Islam, membersihkan fahaman karut marut sekular-asabiyah bahawa ‘politik suku agama suku’, tidak ada politik dalam agama. Inilah fahaman yang melumpuhkan akidah umat dan inilah fahaman yang sangat menyesatkan.
Bagi pendukung PAS, mereka tahu betapa getirnya perjuangan membersihkan akidah sesetengah umat Islam yang telah dirasuk oleh fahaman sekular ini. Perjuangan ini sangat lama dan pahit. Ada kalangannya pendukung PAS terpaksa ‘bertarung’ dengan saudara maranya sendiri yang terperangkap dengan fahaman sekular ini.
Perjuangan PAS membersihkan atau memurnikan akidah umat ini tidak mungkin dapat dipadam dengan mudah oleh sesiapa pun. Dan ini, berkat istiqamah pendukung PAS sepanjang perjuangnnya 60 tahun.
Ramai orang telah menulis sejarah PAS dalam pelbagai perspektif, malah ratusan tesis mengenainya telah ditulis.
Semuanya ini menunjukkan bahawa kehadiran PAS mempertahankan akidah umat dan mengembangkannya menerusi dunia politik tanah air adalah suatu hakikat yang tidak ada siapa pun boleh menafikannya.
Seperti saya katakan PASlah parti politik Islam yang mengenengahkan konsep bahawa Islam dan politik tidak boleh dipisahkan, suatu natijah yang diambil daripada petunjuk al- Quran dan hadis. Justeru prinsip asasnya dibina berasaskan al- Quran dan Sunnah itu.
Selama 60 tahun ia hadir dan mengalir dalam persada politik tanah air, mempertahankan Islam dan menegakkan demokrasi serta membela rakyat pelbagai kaum hingga kini.
Walaupun PAS mengalami perubahan demi perubahan di segi pendekatan, dilihat begitu terbuka dan toleransi, ia masih tetap berada dalam orbit Islam. Ia sama sekali tidak berkompromi dengan dasar dan perjuangannya.
Perubahan pendekatan yang dilakukan oleh PAS menyebabkan para pemerhati politik tertegun dengan toleransi dan keterbukaan PAS, sementara sesetengah agamawan yang tidak terdedah dengan real politic baru Islam merasa cemas dengan perubahan ini.
Dalam masa yang sama, parti lawan PAS pula, demi untuk meraih keuntungan politik mereka, segera menuding jari kononnya PAS telah menggadaikan prinsip perjuangan Islamnya. Inilah fitnah besar yang dihadapi PAS.
Pada hal perubahan pendekatan dalam kerangka tahalluf siasai dengan parti lain ialah hasil perbincangan serius pemimpin parti dan diluluskan oleh kepimpinan ulama. Ini adalah pendekatan yang sangat dinamik.
Mereka melakukan perubahan ini seiring dengan pendekatan baru yang diambil oleh beberapa gerakan Islam dunia, seperti An- Nahdah, pimpinan Rashad Ghaounushi di Tunisia dan Ikhwanul Muslimin di Mesir yang kini menampakkan kejayaan.
Dengan tahalluf siasai, PAS telah berjaya membina jambatan kukuh dengan kalangan bukan Islam menyebabkan semakin ramai yang berusaha memahami Islam.
Sebab itu ketika mengulas usaha pihak NGO mengadakan Himpunan Sejuta Umat untuk mempertahankan akidah umat Islam, saya merasa sangat wajar kita meneliti akan pesan Presiden PAS, Dato’ Seri Abd Hadi Awang yang mengingatkan kepada semua pihak yang terlibat itu agar bertindak selaras dengan peruntukan undang-undang, dalam menjamin kerahmonian negara yang berbilang bangsa dan agama.
Sebarang usaha untuk menimbulkan polemik perkauman dan agama, kata beliau, akan membawa negara kepada satu suasana yang tidak menguntungkan mana-mana pihak.PAS, katanya memandang berat sebarang usaha mana-mana pihak yang cuba mengambil kesempatan untuk kepentingan politik dan pilihan raya.
Menenurut Presiden PAS itu lagi, pengukuhan akidah umat Islam hendaklah dilaksanakan menerusi jalan dakwah secara damai sebagaimana Islam telah diterima oleh masyarakat rantau ini secara damai.
Bagi saya, inilah pandangan jauh dan penuh hikmat dari pemimpin PAS, sebuah gerakan Islam yang telah berjuang 60 tahun lamanya mempertahankan akidah umat Islam. Ia kini dilihat sangat terbuka dengan toleransi yang sangat tinggi, namun sama sekali tidak berkompromi akan dasar perjuangannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan