Dan Hendaklah engkau menjalankan hukum diantara mereka
dengan apa yang telah diturukan oleh Allah dan janganlah engkau menurut
kehendak hawa nafsu mereka , dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu
dari sesuatu hukum yang telah diturunkan
oleh Allah kepada mu (Al- Maidah : 49)
Kerajaan Menurut Pandangan Islam.
Islam yang suci ini
meletakkan kerajaan sebagai salah satu elemen system social Islam kerana Islam
tidak dapat menerima suasana yang tidak stabil.Islam juga tidak membenarkan
masyarakat Islam hidup tanpa pemimpin .Rasulullah saw pernah bersabda kepada
beberapa orang sahabatnya :
“Apabila kamu tiba disebuah negeri yang tiada pemimpin hendaklah kamu
beredar meninggalkannya.”
Pada ketika yang lain baginda bersabda kepada beberapa orang sahabatnya :
“Jika kamu
bertiga ,hendaklah kamu melantik seseorang mengetahui kamu.”
Sesiapa yang mendakwa agama
ini (atau lebih tepat Islam) tidak menyentuh aspek politik tidak termasuk dalam
bidang Islam ,dia sebenarnya telah menzalimi diri sendiri atau menzalimi
ilmunya .Saya tidak katakana dia menzalimi Islam kerana Islam adalah syariat
Allah yang tiada sedikitpun salah silap dan cacat celanya . Alangkah indah
sekali kata-kata Imam al-Ghazali r.a. : “Sedarlah bahawa syariat itu adalah
dasar dan kuasa itu adalah penjaganya . Perkara yang tiada dasar akan roboh dan
perkara yang tiada penjaga akan lenyap .”
Negara Islam mestilah dibina
diatas asas dakwah supaya negara ini mempunyai wawasan tersendiri ,bukan
sekadar sebuah jentera pentadbiran dan kerajaan yang beku dan kaku tanpa
sebarang roh . Demikian juga dakwah mestilah diletakkan dibawah penjaga yang
akan menjaga ,menyebar ,menyampai dan memantapkannya.
Kesilapan kita yang pertama ialah
kita lupa dasar ini .Akibatnya kita memisahkan agama dan politik secara praktikal
walaupun kita tidak sanggup untuk memisahkan nya secara teori .Kita masih
muatkan dalam perlembagaan kita bahawa agama rasmi negara adalah agama Islam .Namun tek perlembagaan ini tidak
menghalang tokoh-tokoh politik atau pemimpin parti politik untuk menimbulkan
tanggapan buruk kepada nilai-nilai Islam .Tindakan mereka juga tidak dapat
memperlihatkan wawasan Islam atau keindahan Islam dalam diri dan budaya
masyarakat . Keyakinan ,ucapan serta tindakan mereka sentiasa memisahkan antara
ajaran agama dan tuntutan politik .Inilah kelemahan utama dan punca segala
masalah .
Asas-asas Politik Islam.
Kerajaan dalam Islam tertegak
berlandaskan asas-asas yang telah diketahui dan diakui umum .Kerajaan adalah
elemen utama kepada system politik Islam .Kerajaan ini mestilah berlandaskan
kepada asas-asas iaitu tanggungjawab pemerintah ,perpaduan umat dan menghormati
aspirasi rakyat .Tanpa mengira walau apapun istilah atau struktur yang
digunakan .
Tanggungjawab Pemerintah .
Pemerintah adalah orang yang
bertanggungjawab dihadapan Allah dan Rakyat .Pemerintah adalah orang suruhan dan khadam kepada rakyat .Rasulullah sendiri pernah
bersabda :
“Kamu semua
adalah pemimpin dan kamu semua akan ditanya tentang pimpinan kamu.”
Ketika Abu Bakar r.a.
ditabalkan sebagai Khalifah dan naik ke mimbar ,beliau berucap : “Wahai sekalian manusia ,dahulu saya bekerja
untuk keluarga saya dan saya mencari makan minum mereka tetapi sekarang saya
bekerja untuk kamu maka tetapkanlah bahagian saya daripada perbendaraan kamu.”
Melalui ucapan ini ,beliau
telah mengemukakan tafsiran yang terbaik dan adil berhubung teori kontrak
social .Malah beliau adalah orang pertama yang meletakkan batu asasnya .Kontrak
ini ialah penjanjian antara rakyat dan pemerintah bertujuan memelihara
kepentingan umum .Jika pemerintah melakukannya dengan baik dia akan mendapat
ganjarannya dan tidak dia akan menerima akibatnya.
Perpaduan Umat.
Umat Islam adalah umat yang
satu kerana persaudaraan yang menyatukan hati-hati manusia atas nama Islam
adalah salah satu asas Iman .Iman Ini tidak lengkap tanpa persaudaraan dan
persaudaraan tidak akan tercapai tanpa
kewujudan iman .Namun ini tidak bermakna tidak wujudnya kebebasan bersuara atau
member nasihat daripada pihak bawahan kepada pihak atasan atau daripada pihak
atasan kepada pihak bawahan .Inilah yang dikenali dalam budaya Islam sebagai
member nasihat dan amar makruf nahi mungkar .Rasulullah saw bersabda :
“Agama itu
nasihat .Para sahabat bertanya : Untuk siapa ,wahai Rasulullah ?Baginda
menjawab : Untuk Allah , rasul-Nya ,kitab-Nya dan untuk para pemerintah dan
rakyat Islam.”
Baginda juga bersabda :
“Jika engkau
lihat umat ku takut untuk berkata kepada orang zalim :Wahai , Orang zalim .Maka
ucapakanlah selamat tinggal kepada mereka.”
Dalam satu riwayat :
“Berada
diperut bumi lebih baik untuk mereka daripada mereka berada diatas bumi.”
Baginda bersabda yang bermaksud :
“Pemimpin para
syahid ialah Hamzah bin Abdul Mutalib dan lelaki yang berhadapan dengan
pemerintah yang kejam .Dia menasihati dan menegur pemerintah itu lalu
pemerintah itu membunuhnya.”
Tidak wujud perpecahan
dikalangan umat Islam didalam soal-soal asasi kerana system social yang
diamalkan oleh umat ini hanya satu iaitu Islam . Islam diiktiraf oleh semua anggota umat ini .Tiada masalah jika
wujud perbezaan pendapat dalam soal-soal
kecil .Perbezaan pendapat tidak semestinya menimbulkan ketegangan atau permusuhan atau amalan berpuak selagimana ia hanya
membabitkan masalah cabang .Sebaliknya masalah ini boleh dibahas ,dikaji ,dan
di bincang dalam budaya nasihat-menasihati . Perkara-perkara yang telah
disentuh nas tidak lagi boleh diijtihad .Sementara perkara yang tidak disentuh
oleh nas maka keputusan pemerintah akan dapat
menyatukan umat .Dengan ini tidak timbul lagi sebarang masalah .
Hormati Aspirasi Rakyat
Salah
satu hak rakyat ialah mengawasi setiap tingkah laku pemerintah .Rakyat perlu
memberi pandangan kepada pemerintah jika ada sesuatu yang baik .Pemerintah pula
perlu meminta pandangan rakyat dan
menghormati kehendak mereka .Pemerintah
perlu menerima pandangan yang baik yang diutarakan oleh rakyat . Malah Allah telah memerintahkan agar pemerintah
menjadi perkara ini sebagai amalannya :
Dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan (peperangan dan
hal-hal keduniaan )itu . (Aali Imran :159)
Allah turut memuji orang-orang
beriman kerana amalan baik mereka ini :
Dan urusan mereka dijalankan secara bermesyuarat sesama mereka
.(Al-Shura :38)
Amalan ini tercatat dalam sunnah Rasulullah saw dan
amalan para Khalifah al-Rashidin selepas baginda .Apabila berlaku sesuatu
perkara mereka akan menghimpunkan para cendikiawan dikalangan umat Islam .Mereka
akan bermesyuarat dan akur dengan pendapat yang betul . Malah mereka akan
melantik atau menggalakkan mereka untuk turut serta dalam mesyuarat tersebut
.Abu Bakar ra pernah berkata :”Jika kamu
melihat saya di pihak yang benar bantulah saya dan jika kamu lihat saya di
pihak yang salah perbetulkan saya .”
Umar bin al-Khattab pernah berkata : “Sesiapa yang melihat ada kepincangan pada
diri saya perbetulkan saya.”
Sistem Islam tidak mementingkan struktur atau
istilah selagimana dasar-dasar utama yang perlu bagi mewujudkan politik yang
baik ini wujud ; Selagimana ia dilaksanakan secara seimbang tidak hanya
mementingkan satu-satu sudut sahaja .Namun sudah tentu keseimbangan ini tidak
dapat dipertahankan tanpa wujudnya penghayatan sebenar kepada kesucian ajaran
Islam ini .Apabila dasar-dasar ini mampu dipertahankan ia akan membawa kepada kejayaan didunia dan
akhirat .Dalam dunia moden hari ini perkara ini disebut sebagai “Kesedaran
Nasional “ atau “Kematangan Politik” atau “Pendidikan Patriotik” atau
sebagainya .Namun sebenarnya kesemua istilah ini hanya merujuk kepada satu
maksud sahaja iaitu keyakinan kepada keberkesanan system yang ada dan merasakan
system ini perlu dipertahankan .Sebabnya ,teks sahaja tidak akan mampu
membangkitkan sebuah bangsa .Tidak ubah seperti undang-undang kerana
undang-undang tidak akan berguna jika tidak dilaksanakan oleh hakim yang adil
dan bersih .
Kita pada hari ini meminjam system parlimen
daripada Eropah yang kini menjadi landasan kepada kerajaan kita .Kita gubal
perlembagaan kita berasaskan system ini .Kita pernah pinda perlembagaan kita
kerana mahu menurut system ini .Kita telah lalui pelbagai pengalaman dalam
melaksanakan system ini . Sejauhmana system ini selari dengan Islam ?
Sejauhmana pula hasil yang kita perolehi sepanjang tempoh ini ?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan