Rabu, 18 Januari 2012

SISTEM POLITIK (Himpunan Risalah Iman Hassan Al-Banna)


Dan Hendaklah engkau menjalankan hukum diantara mereka dengan apa yang telah diturukan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka , dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari sesuatu hukum  yang telah diturunkan oleh Allah kepada mu  (Al- Maidah : 49)

Kerajaan Menurut Pandangan Islam.

      Islam yang suci ini meletakkan kerajaan sebagai salah satu elemen system social Islam kerana Islam tidak dapat menerima suasana yang tidak stabil.Islam juga tidak membenarkan masyarakat Islam hidup tanpa pemimpin .Rasulullah saw pernah bersabda kepada beberapa orang sahabatnya :
      “Apabila kamu tiba disebuah negeri yang tiada pemimpin hendaklah kamu beredar meninggalkannya.”
     
Pada ketika yang lain baginda bersabda kepada beberapa orang sahabatnya :
Jika kamu bertiga ,hendaklah kamu melantik seseorang mengetahui kamu.”

      Sesiapa yang mendakwa agama ini (atau lebih tepat Islam) tidak menyentuh aspek politik tidak termasuk dalam bidang Islam ,dia sebenarnya telah menzalimi diri sendiri atau menzalimi ilmunya .Saya tidak katakana dia menzalimi Islam kerana Islam adalah syariat Allah yang tiada sedikitpun salah silap dan cacat celanya . Alangkah indah sekali kata-kata Imam al-Ghazali r.a. : “Sedarlah bahawa syariat itu adalah dasar dan kuasa itu adalah penjaganya . Perkara yang tiada dasar akan roboh dan perkara yang tiada penjaga akan lenyap .”
      Negara Islam mestilah dibina diatas asas dakwah supaya negara ini mempunyai wawasan tersendiri ,bukan sekadar sebuah jentera pentadbiran dan kerajaan yang beku dan kaku tanpa sebarang roh . Demikian juga dakwah mestilah diletakkan dibawah penjaga yang akan menjaga ,menyebar ,menyampai dan memantapkannya.
                                                                                                                                                     
      Kesilapan kita yang pertama ialah kita lupa dasar ini .Akibatnya kita memisahkan agama dan politik secara praktikal walaupun kita tidak sanggup untuk memisahkan nya secara teori .Kita masih muatkan dalam perlembagaan kita bahawa agama rasmi negara adalah  agama Islam .Namun tek perlembagaan ini tidak menghalang tokoh-tokoh politik atau pemimpin parti politik untuk menimbulkan tanggapan buruk kepada nilai-nilai Islam .Tindakan mereka juga tidak dapat memperlihatkan wawasan Islam atau keindahan Islam dalam diri dan budaya masyarakat . Keyakinan ,ucapan serta tindakan mereka sentiasa memisahkan antara ajaran agama dan tuntutan politik .Inilah kelemahan utama dan punca segala masalah .

Asas-asas Politik Islam.

      Kerajaan dalam Islam tertegak berlandaskan asas-asas yang telah diketahui dan diakui umum .Kerajaan adalah elemen utama kepada system politik Islam .Kerajaan ini mestilah berlandaskan kepada asas-asas iaitu tanggungjawab pemerintah ,perpaduan umat dan menghormati aspirasi rakyat .Tanpa mengira walau apapun istilah atau struktur yang digunakan .

Tanggungjawab Pemerintah .
      Pemerintah adalah orang yang bertanggungjawab dihadapan Allah dan Rakyat .Pemerintah  adalah orang suruhan dan khadam kepada rakyat .Rasulullah sendiri pernah bersabda :
“Kamu semua adalah pemimpin dan kamu semua akan ditanya tentang pimpinan kamu.”

      Ketika Abu Bakar r.a. ditabalkan sebagai Khalifah dan naik ke mimbar ,beliau berucap : “Wahai sekalian manusia ,dahulu saya bekerja untuk keluarga saya dan saya mencari makan minum mereka tetapi sekarang saya bekerja untuk kamu maka tetapkanlah bahagian saya daripada perbendaraan kamu.”
      Melalui ucapan ini ,beliau telah mengemukakan tafsiran yang terbaik dan adil berhubung teori kontrak social .Malah beliau adalah orang pertama yang meletakkan batu asasnya .Kontrak ini ialah penjanjian antara rakyat dan pemerintah bertujuan memelihara kepentingan umum .Jika pemerintah melakukannya dengan baik dia akan mendapat ganjarannya dan tidak dia akan menerima akibatnya.

Perpaduan Umat.

      Umat Islam adalah umat yang satu kerana persaudaraan yang menyatukan hati-hati manusia atas nama Islam adalah salah satu asas Iman .Iman Ini tidak lengkap tanpa persaudaraan dan persaudaraan tidak  akan tercapai tanpa kewujudan iman .Namun ini tidak bermakna tidak wujudnya kebebasan bersuara atau member nasihat daripada pihak bawahan kepada pihak atasan atau daripada pihak atasan kepada pihak bawahan .Inilah yang dikenali dalam budaya Islam sebagai member nasihat dan amar makruf nahi mungkar .Rasulullah saw bersabda :
“Agama itu nasihat .Para sahabat bertanya : Untuk siapa ,wahai Rasulullah ?Baginda menjawab : Untuk Allah , rasul-Nya ,kitab-Nya dan untuk para pemerintah dan rakyat Islam.”

Baginda juga bersabda :
“Jika engkau lihat umat ku takut untuk berkata kepada orang zalim :Wahai , Orang zalim .Maka ucapakanlah selamat tinggal kepada mereka.”

Dalam satu riwayat  :
“Berada diperut bumi lebih baik untuk mereka daripada mereka berada diatas bumi.”

Baginda bersabda yang bermaksud :
“Pemimpin para syahid ialah Hamzah bin Abdul Mutalib dan lelaki yang berhadapan dengan pemerintah yang kejam .Dia menasihati dan menegur pemerintah itu lalu pemerintah itu membunuhnya.”

      Tidak wujud perpecahan dikalangan umat Islam didalam soal-soal asasi kerana system social yang diamalkan oleh umat ini hanya satu iaitu Islam . Islam diiktiraf oleh  semua anggota umat ini .Tiada masalah jika wujud perbezaan pendapat dalam soal-soal  kecil .Perbezaan pendapat tidak semestinya  menimbulkan ketegangan atau permusuhan  atau amalan berpuak selagimana ia hanya membabitkan masalah cabang .Sebaliknya masalah ini boleh dibahas ,dikaji ,dan di bincang dalam budaya nasihat-menasihati . Perkara-perkara yang telah disentuh nas tidak lagi boleh diijtihad .Sementara perkara yang tidak disentuh oleh  nas maka keputusan pemerintah akan dapat menyatukan umat .Dengan ini tidak timbul lagi sebarang masalah .

Hormati Aspirasi Rakyat

            Salah satu hak rakyat ialah mengawasi setiap tingkah laku pemerintah .Rakyat perlu memberi pandangan kepada pemerintah jika ada sesuatu yang baik .Pemerintah pula perlu meminta pandangan rakyat  dan menghormati  kehendak mereka .Pemerintah perlu menerima pandangan yang baik yang diutarakan oleh  rakyat . Malah Allah telah memerintahkan agar pemerintah menjadi perkara ini sebagai amalannya :
            Dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan (peperangan dan hal-hal keduniaan )itu . (Aali Imran :159)

            Allah turut memuji orang-orang beriman kerana amalan baik mereka ini :
            Dan urusan mereka dijalankan secara bermesyuarat sesama mereka .(Al-Shura :38)
            Amalan ini tercatat dalam sunnah Rasulullah saw dan amalan para Khalifah al-Rashidin selepas baginda .Apabila berlaku sesuatu perkara mereka akan menghimpunkan para cendikiawan dikalangan umat Islam .Mereka akan bermesyuarat dan akur dengan pendapat yang betul . Malah mereka akan melantik atau menggalakkan mereka untuk turut serta dalam mesyuarat tersebut .Abu Bakar ra pernah berkata :”Jika kamu melihat saya di pihak yang benar bantulah saya dan jika kamu lihat saya di pihak yang salah perbetulkan saya .”
            Umar bin al-Khattab pernah berkata : “Sesiapa yang melihat ada kepincangan pada diri saya perbetulkan saya.”

            Sistem Islam tidak mementingkan struktur atau istilah selagimana dasar-dasar utama yang perlu bagi mewujudkan politik yang baik ini wujud ; Selagimana ia dilaksanakan secara seimbang tidak hanya mementingkan satu-satu sudut sahaja .Namun sudah tentu keseimbangan ini tidak dapat dipertahankan tanpa wujudnya penghayatan sebenar kepada kesucian ajaran Islam ini .Apabila dasar-dasar ini mampu dipertahankan  ia akan membawa kepada kejayaan didunia dan akhirat .Dalam dunia moden hari ini perkara ini disebut sebagai “Kesedaran Nasional “ atau “Kematangan Politik” atau “Pendidikan Patriotik” atau sebagainya .Namun sebenarnya kesemua istilah ini hanya merujuk kepada satu maksud sahaja iaitu keyakinan kepada keberkesanan system yang ada dan merasakan system ini perlu dipertahankan .Sebabnya ,teks sahaja tidak akan mampu membangkitkan sebuah bangsa .Tidak ubah seperti undang-undang kerana undang-undang tidak akan berguna jika tidak dilaksanakan oleh hakim yang adil dan bersih .
           
            Kita pada hari ini meminjam system parlimen daripada Eropah yang kini menjadi landasan kepada kerajaan kita .Kita gubal perlembagaan kita berasaskan system ini .Kita pernah pinda perlembagaan kita kerana mahu menurut system ini .Kita telah lalui pelbagai pengalaman dalam melaksanakan system ini . Sejauhmana system ini selari dengan Islam ? Sejauhmana pula hasil yang kita perolehi sepanjang tempoh ini ?

Jumaat, 13 Januari 2012

MATLAMAT YANG SAHIH BERPUNCA DARIPADA TAUHIDULLAH


Matlamat amal seseorang itu tersemat pada hati.Selain tuan badan, tiada siapa yang tahu segala amal manusia kecuali Allah SWT yang maha mengetahui .Kita hanya dapat menjangkakan matlamat seseorang berdasarkan factor luarannya sahaja.Perlu kita ingat,bukan kerja kita untuk mengetahui matlamat amal manusia.Apa yang penting ialah wajibnya kita memastikan matlamat amal diri kta mestilah berdasarkan keikhlasan yang tulen.Keikhlasan yang tulen itu lahir daripada punca asasnya iaitu :

1.       Cinta Allah SWT.
2.       Cinta Rasulullah SAW.
3.       Cinta Islam.
4.       Cinta Syurga.
Inilah 4 visi manusia makmin yang hatinya tersemat kukuh tauhidullah.

Tauhidullah bermaksud mengesakan Allah SWT.

Tauhidullah menghasilkan kesatuan (Wehdah) yang sempurna :

1.       Kesatuan niat (mardhotillah\ mengharap syurgaNya \takut azanNya) ,
2.       Kesatuan aqidah (ahli sunnah wal jamaah) ,
3        Kesatuan fikrah (fikrah Islamiyyah) ,
4.       Kesatuan kalimat (kata-kata\seuan\ajakan),
5.       Kesatuan Ummah (jamaatil muslimin) dan
6.       Kesatuan amal (gerak kerja)

Ciri-ciri orang yang Ikhlas

Orang yang ikhlas memiliki cirri yang boleh dilihat ,diantaranya :

1.Sentiasa beramal dan bersungguh-sungguh dalam beramal, baik dalam keadaan bersendirian atau bersama oaran ramai ,samaada ia dipuji atau pun dicaci. Ali bin Abi Thalib ra berkata ,``orang yang riya’ memiliki beberapa cirri ; malas jika bersendirian dan rajin jika dihadapan ramai orang. Semakin berghairah dalam beramal jika dipuji dan semakin berkurang jika dicela.”

Perjalanan waktulah yang akan menentukan seseorang itu ikhlas atau tidak dalam beramal. Dengan melalui berbagai macam ujian dan cobaan, baik yang suka amaupoun duka , seseorang akan terlihat kualiti keikhlasannya dalam beribadah ,berdakwah, dan berjihad.

Al-Quranul-karim telah menjelaskan sifat orang-orang beriman yang ikhlas dan sifat oarng-orang munafiq dan berbagai macam cirinya. Diantaranya disebutkan dalam surat At-Taubah ayat 44-45,
``Orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhir, tidak akan meminta izin kepada mu untuk (tidak ikut) berjihad dengan harta dan diri mereka. Dan Allah mengetahui orang-orang yang bertakwa. Sesungguhnya yang meminta izin kepada mu, hanyalah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan hari akhir, dan hati mereka ragu-ragu, kerana itu mereka selalu bimbang dalam keragu-raguannya”

2.Sentiasa menjaga diri dari segala yang diharamkan Allah, baik dalam keadaan bersama manusia atau jauh dari mereka.

Tatkala Jibril bertanya tentang ihsan, Rasul saw. Berkata, “Engkau beribadah kepada Allah seolah engkau melihat-Nya. Jika engkau tidak melihatNya, maka sesungguhnya Allah melihatmu.” Rasulullah bersabda, “Sesungguhnya Allah tidak menerima amal kecuali dilakukan dengan ikhlas dan mengharap ridha-Nya.”

Tujuan yang hendak dicapai oleh orang yang ikhlas adalah ridha Allah ,bukan ridha manusia. Sehingga ,mereka sentiasa memperbaiki diri dan terus beramal ,baik dalam keadaan sendirian atau ramai, dilihat orang atau tidak ,mendapat pujian atai celaan. Kerana mereka yakin Allah Maha melihat setiap amal baik dan buruk sekecil apa pun.

3.Dalam dakwah, akan melihat bahwa seorang dai yang ikhlas akan merasa senang jika kebaikan tercapai ditangan saudaranya sesama dai, sebagaimana dia juga merasa senang jika terlaksana oleh tangannya. Para dai yang ikhlas akan menyedari kelemahan dan kekurangan dirinya. Oleh kerana itu ia sentiasa berpegang kepada dasar amal jama’I dalam dakwahnya. Sentiasa menghidupkan syuro dan mengukuhkan tahap dan system dakwah. Berdakwah untuk kemuliaan Islam dan umat Islam , bukan untuk meraih popularity dan membesarkan diri atau jamaahnya semata-mata.

MATLAMAT YANG SAHIH SEBAGAI PENYELAMAT DIRI DARIPADA TERSASAR.

Hati yang cinta Allah SWT, cinta Rasulullah SAW, cinta Islam serta cinta Syurga memiliki ketakutan yang sebenar terhadap Allah SWT. Hasilnya :

ü  Sentiasa meletakkan redho Allah sebagai panduan bagi semua amal. Tidak ada sedikit pun dalam hatinya redho manusia sebagai penyebab ia beramal.
ü  Hawa nafsu tidak dituruti. Segala amalnya sentiasa dibersihkan dari sebarang dorongan yang terbit daripada hawa nafsu.
ü  Sentiasa berhati-hati dalam semua amal. Tidak tergopoh-gapah. Segala gerak kerjanya dipastikan bersih daripada sebarang syirik (tidak Ikhlas).
ü  Sentiasa sabar dengan sebarang halangan dalam amal. Segala masalah yang dihadapi tidak sedikit pun melemahkan semangatnya untuk terus menerus beramal tanpa menghiraukan sebarang hasil duniawi.
ü  Daya juangnya sentiasa membara. Minda\pemikiran dan fizikalnya sentiasa segar untuk bergerak memburu matlamat yang suci. Para Rasul\ Nabi dan As Salafussoleh serta para ulamak muktabar sentiasa menjadi qudwah amalnya.

MATLAMAT YANG SAHIH MENGERATKAN UKHUWAH DAN MEMPERKASAKAN JAMAAH.

Jamah Islamiyah bukanlah organisasi yang bebas daripada krisis.Jamaah terbaik pimpinan Rasulullah SAW pun mengalami krisis. Bagi orang yang tidak mengenali Jamaah Islamiyah mereka menganggap jamaah yang betul adalah jamaah yang bersih daripada sebarang krisis. Pandangan ini sangat tidak benar. Para amilin hendaklah sedar krisis adalah ujian amal. Semua ujian akan Berjaya kita harungi serta menyelesaikannya dengan cemerlang sekiranya matlamat yang sahih benar-benar bertapak kukuh dalam hati kita. Apa sahaja krisis yang menimpa jamaah, ia tidak merenggangkan ukhuwah sekiranya matlamat yang sahih tersemat kukuh dalam hati para amilin.
Yang pastinya ialah:
ü  Melakukan fitnah tiada tempat dalam jamaah.
ü  Menyebarkan fitnah secara sengaja sentiasa dijauhi.
ü  Sentiasa berhati-hati takut terlibat dengan penyebaran fitnah samaada secara langsung atau tiadak langsung.

Sudah pastilah Tauhidullah itu memperkasakan jamaah kerana :
ü  Hati yang suci bersih membuahkan amal yang berkualiti tinggi.
ü  Matlamat yang sahih melahirkan amilin yang berkualiti tinggi.
ü  Para amilin yang berkualiti tinggi mampu memperkasakan jamaah.

Oleh itu sahabat\sahibah yang dikasihi sekelian, perkara yang sangat kita bimbang ialah kualiti para amilin. Hendaklah sentiasa kita ingat bahawa kita tidak bimbang  dengan jumlah amilin yang sedikit. Jumlah amilin yang ramai tetapi tidak berkualiti sudah pasti tidak memperkasakan jamaah. Jauhilah semua perkara yang boleh menyebabkan tercemarnya keikhlasan kerana inilah punca utama hilangnya kualiti para amilin. Oleh itu bersihlah :

J  Visi amal kita daripada segala unsur syirik.
J  Misi serta objektif amal kita daripada sebarang unsur duniawi.
J  Strategi amal kita dari sebarang unsur  penipuan.

Maju bersama Islam itu diredhoi oleh Allah swt tetapi maju bersama hawa nafsu memusnahkan akhirat kita .Allahuakhbar !

Khamis, 5 Januari 2012

ISLAM & KRISTIAN : SEJARAH & HAKIKAT PERTEMBUNGAN


SEJARAH Islam dan Kristian berlaku merentas sejarah yang amat panjang. Malah bibit-bibit pertentangan di antara keduanya berlaku sejak sebelum lahir utusan akhir zaman iaitu Rasulullah S.A.W yang membawa Islam sebagai kebenaran mutlak dan membatalkan syariat sebelum ini. Pertembungan klasik ini amatlah unik kerana ia berlaku sebelum lahirnya sesuatu yang di anggap musuhnya.
 

Kristian adalah ajaran agama yang telah mengalami krisis identitinya dan dirubah mengikut nafsu Tamadun Barat. Manakala usaha Kristianisasi adalah salah satu usaha yang di belakangnya sebenarnya mempunyai agenda yang lebih besar. Perkara ini mungkin tidak difahami dengan baik jika kita malas mengkaji dan membelakangkan kepentingan sejarah.



Nabi Isa A.S diutuskan Allah Taala adalah untuk memperbetulkan penyelewengan yang berlaku di dalam agama Yahudi sebelum itu. Nabi Isa A.S juga ditugaskan untuk memberitahu kepada kaumnya bahawa di akhir zaman nanti akan lahir suatu 'Kebenaran Mutlak' iaitu Islam dan kedatangan Nabi terakhir iaitu Nabi Muhamad S.A.W. Namun begitu oleh kerana dorongan hawa nafsu, mereka terdorong menjadi ta’asub sehingga mendewakan Nabi Isa A.S, sedangkan mereka sudah diberitahu tentang perkhabaran yang baik tentang kedatangan Nabi Muhamad S.A.W. Kaum Bani Israel pula yang dirasuk kesombongan dan keangkuhan, mereka sanggup mengubah dasar asal ajaran Nabi Isa A.S menjadi ajaran dogma yang kemudiannya digelar sebagai 'Kristian'.

Hakikat betapa arifnya ahli-ahli kitab terhadap ciri-ciri Rasulullah S.A.W telah dijelaskan di dalam Al Quran.

"Orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah Kami beri Al Kitab (Taurat dan Injil), mereka (sebenarnya) mengenal Muhammad seperti mereka mengenal anak-anaknya sendiri. Dan sesungguhnya sebahagian di antara mereka menyembunyikan kebenaran, padahal mereka mengetahui" (Al Baqarah:146).

Sebelum Islam, sifat-sifat agama yang wujud di dunia tidak mempunyai ciri dakwah. Agama Yahudi adalah untuk kaumnya sendiri, Agama Farsi kuno juga hanya untuk kaum Farsi. Agama Buddha dan Hindu tidak pernah keluar daripada benua Asia ketika itu, kecuali agama Kristian yang meletakkan dasar-dasar penyebaran agama mereka demi memenuhi keserakahan nafsu. Sedangkan sifat ‘dakwah’ di dalam Islam adalah untuk menyebarkan rahmat ke seluruh alam, bukan penguasaan dan penindasan.

Allah berfirman:

" Tidaklah Kami mengutus engkau kecuali sebagai rahmat bagi seluruh alam" (Al Anbiya:107)

Kristian Menakluki Eropah

Kristian memasuki Eropah sejak awal Masihi lagi iaitu ketika era Greco-Roman. Oleh kerana gagalnya Kristian dalam isu akidah yang penuh kesangsian. Akhirnya Kristian telah dicampur-adukkan dengan budaya dan kepercayaan kuno Yunani ,Rom, Mesir dan kaum gasar. Perkara ini terjadi kerana kaum Eropah itu telah mewarisi budaya yang dipupuk daripada bangsa-bangsa Yunani Kuno dan campuran Kebudayaan Rom. Sekali lagi Kristian telah berubah daripada asalnya. Kini Kristian telah dipengaruhi tamadun Barat yang begitu dominan.

Sifat asasi tamadun Barat :-

Asas kebudayaan Barat adalah hasil warisan yang dipupuk daripada Kebudayaan Yunani Kuno dan tercampur dengan Kebudayaan Rom serta unsur-unsur Iain-lain hasil daripada cita rasa dan gerak daya bangsa Eropah sendiri seperti suku bangsa Jerman, Inggeris dan Perancis.
Kebudayaan Yunani Kuno meletakkan dasar-dasar falsafah dan kenegaraan serta pendidikan juga kesenian. Kebudayaan Romawi Kuno pula telah merumuskan dasar-dasar dan hukum ketatanegaraan.
Kebudayaan Barat bukanlah berasaskan agama tetapi ada-lah berasaskan dasar falsafah.
Meskipun ajaran Kristian berusaha menitik-beratkan masalah keyakinan kepada tuhan, akhirat dan akidah asasi, namun cinta melulu mereka kepada kekuasaan dan kemegahan memaksa ajaran itu melayani hasrat perkembangannya di Eropah. Sejak zaman Konstantin sehingga ke zaman terbitnya Islam,ketua-ketua gereja Kristian sentiasa meniru-niru cara hidup serta adat-istiadat keagungan raja-raja dan sistem feudalnya.

Hakikat menujukan bahawa Kristian terlarut dalam kebudayaan Barat apabila ajaran yang berasal daripada Asia Barat ini memasuki Eropah. Ini adalah kerana asasnya tidak kukuh, ditukar ganti, ditiru dan penuh dogma. Kesangsian pada ajaran ini menyebabkan jati dirinya begitu rapuh dan mudah terlarut dengan kebudayaan Barat yang akhirnya budaya Baratlah yang telah mempengaruhi dan mengubah sifat dan susuk ajaran ini.

Tamadun Barat Menentang Gereja

Keadaan sangat berbeza dengan Islam apabila masuk ke benua Eropah. Islam hadir dengan disiplin ilmu yang tinggi. Kefahaman akidah yang tidak tersangsi. Akhirnya Islam telah mencerahkan dunia Eropah dengan dunia ilmu dan penemuan sains teknologi. Islam di Andalusia (sekarang Sepanyol) begitu kukuh dan menjadi sumber ilmu bagi dunia yang akhirnya melahirkan dunia moden seperti hari ini.

Islam masuk ke Eropah dengan jati diri yang kukuh. Islam tidak terlarut dengan tamadun Barat ketika itu. Malah Islam menjadi kuasa agung dunia berasaskan ilmu. Ini berbeza dengan ajaran Kristian.

Oleh kerana ajaran-ajaran akidahnya agama Kristian itu sendiri lemah dan kabur serta penuh dengan kesangsian, maka unsur-unsur keyakinan dan akidah mengenai hal-hal rohaniyyah agama menjadi semakin lemah merosot. Apatah lagi apabila ilmu pengetahuan sains dan Iain-lain unsur akliah yang dibawa masuk oleh Islam mula meraja lelai jiwa dan fikiran Barat. Akhirnya budaya Barat sendiri menggunakan hujah-hujah ilmu pengetahuan bagi menafikan ajaran-ajaran karut Kristian.

Barat akhirnya melalui pengalaman yang memeritkan dengan ajaran Kristian. Gereja mula menguasai dan mengawal segala aspek kehidupan masyarakat barat. Ketika itulah Eropah melalui zaman gelap. Contoh mudah yang diketahui manusia seluruh dunia ialah bagaimana seseorang dihukum bunuh oleh gereja Katholik hanya kerana berjaya membuktikan kebenaran. Galileo Galilei (1564-1642). Orang yang pertama mencipta teleskop dan berjaya membuktikan teori bahawa bumi mengelilingi matahari. Institusi gereja telah menghukumkan beliau mati kerana bukti saintifik ini adalah berbeza dengan pegangan Gereja ketika itu.

Penguasa Gereja Katolik pada saat itu tidak suka dengan pandangan kosmologi heliocentric (berpusat pada matahari) yang diperkenalkan Copernicus. Gereja lebih percaya pada pandangan yang diwariskan oleh ahli falsafah besar Yunani iaitu Aristotels yang melihat bumi sebagai pusat semesta (geocentric).

Cengkaman gereja yang mendokong tekanan terhadap dogma ajaran mereka mencetuskan protes dalam ajaran Kristian. Menjelang abad ke-16, gerakan reformasi ajaran Kristian di pelopori oleh Martin Luther dan Huldrych Zwingli. Akhirnya sekularisasi pun terjadi. Dalam sejarah Kristian Eropah, kata secular dan liberal dimaknai sebagai pembebasan masyarakat dari cengkaman kekuasaan gereja yang sangat kuat dan hegemoni pada zaman pertengahan. Proses berikutnya bukan sahaja dalam bidang sosial-politik, tetapi juga menyangkut metodologi pemahaman keagamaan liberal dalam dunia Kristian. Ini semua menunjukkan pengalaman buruk Tamadun Barat dengan Kristian.

Islam juga pernah melalui ancaman-ancaman bahaya yang datang dari aliran liberalism, sekularisme, atheism dan sebagainya. Tetapi kebenaran Islam adalah nyata, sekalipun diserang bertali-arus selama ratusan tahun, Islam tidak pernah tunduk dengan aliran-aliran yang menyesatkan itu.

Ajaran Kristian Kini

Ajaran Kristian masa kini bukanlah lagi hasil daripada wahyu Allah. Oleh yang demikian tidak wajar juga kita meletakkan kelas ajaran Kristian adalah agama samawi. Ajaran mereka semuanya telah diubahsuai mengikut hawa nafsu mereka. Oleh yang demikian musuh sebenar umat Islam bukanlah Kristian itu sendiri. Kerana di belakang tabir Kristianisasi itu adalah tangan-tangan mereka yang mahu manusia meninggalkan agama.

Hujah-hujah di atas adalah hujah yang akan dibenarkan oleh penganut Kristian sendiri. Sebagai contoh asas konsep Trinity atau Tritunggal itu sendiri. Konsep ini hanya disahkan sebagai akidah rasmi selepas tiga abad kelahiran Nabi Isa A.S di dalam persidangan Nicea (325CE). Apatah lagi jika mahu membincangkan tentang Santa Claus dan Pokok Krismas. Tidak ada satupun yang berasal daripada ajaran Kristian.

Cabaran kita masa kini adalah budaya Barat yang melampau, meskipun Kristian adalah agama yang dianuti barat. Tetapi sebenarnya Kristian itu sendiri sudah tercerna di dalamnya unsur-unsur budaya Barat yang kukuh. Simbiosis seperti ini telah mengkaburkan kita antara ancaman budaya Barat dan Kristinisasi. Mengapa budaya Barat adalah ancaman yang lebih besar? Tidak lain tidak bukan ialah kerana kesannya adalah lebih menyeluruh, bukan sahaja kepada umat Islam tetapi juga penganut Kristian bakal menerima nasib yang sangat malang.

Budaya Barat Curiga Dengan Agama

Barat sentiasa berasa curiga dengan agama sehingga ada ahli falsafah mereka telah mengisytiharkan, "Tuhan Telah Mati". Pengistiharan Friedrick Nietsche menambahkan kekeliruan dan membuktikan kekalutan serta kepincangan sistem akidah budaya Barat. Oleh yang demikian, terdengar suara-suara sumbang yang diperkatakan ke dalam dunia Islam. Seandainya Muslim mahu maju seperti kami, perhatikan dan awasi agamamu.

Namun malangnya ada juga umat Islam yang terpesona dengan kata-kata itu. Malah yakin dengan dunia pasca moden yang lebih bebas dan liberal. Sedang umat Islam tidak sedar bahawa mereka mula ditenggelami dengan budaya Barat. Bukanlah bebas sebenarnya melainkan terikut dan terperangkap dalam budaya Barat yang dimetaforakan sebagai lambang kemajuan. Akhirnya agenda memisahkan agama daripada kehidupan menjadi semakin berjaya.

Pengalaman beragama yang dilalui budaya Barat bukanlah sama buruknya dengan pengalaman umat Islam. Sejarah membuktikan dengan Islam menjulang tinggi keunggulan budaya Ilmu yang tidak dinikmati budaya Barat satu masa dahulu di bawah cengkaman gereja. Islam hadir membebaskan manusia dalam erti hamba yang bertuhankan Allah Yang Maha Esa. Islam mengangkat tinggi keupayaan akal manusia di dalam membuktikan kebenaran. Malahan Islam menolak dan menjelaskan dogma dan kekaburan. Sehebat manapun Ibnu Sina, Ibnu Khaldun, Ibnu Khawarizmi dan sebagainya, mereka sama sekali tidak pernah lupa untuk menulis kalimah pujian kepada Allah Taala di dalam setiap muqaddimah buku-buku kajian mereka.

Sebab itulah masalah budaya Barat dahulu adalah tidak relevan dengan Islam. Sebagai contoh, reformasi beragama; Isu ini tidak relevan. Reformasi beragama akhirnya menatijahkan Islam yang Liberal dan Pluralisma Beragama. Inilah yang dilakukan oleh puak reformis ajaran Kristian dahulu. Ini kerana teks Asli rujukan umat Islam tidak pernah berubah sejah 1400 tahun dahulu. Malah Al-Quran sebagai mukjizat Agung Rasullah S.A.W di jamin keasliannya oleh Allah Taala sehingga hari kiamat.

" Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan Al Quran, dan Kamilah yang memelihara dan menjaganya" (Al Hijr:9)

Bukti Mukjizat Al Quran ialah kandungannya yang sentiasa relevan dengan suasana semasa. Oleh yang demikian Al Quran langsung tidak terjejas dengan usaha sesetengah pihak yang mahu Al Quran ditafsir semula melalui secara Hermenutika.

Ilmu Memperkukuhkan Akidah

Umat Islam wajar memperkukuhkan kembali ilmu mengenai Islam. Yang paling penting ialah umat Islam perlu kenal dan faham pandangan hidup Islam. Pada masa yang sama kita wajar mengenali dengan sebenarnya musuh-musuh dan saingan kita. Apabila kita bersikap benar (mengawasi) terhadap musuh kita, dengan Izin Allah keimanan kita akan meningkat dan akan melihat bahawa tidak benarnya agama-agama lain, dan betapa longgarnya asas-asas agama yang lain. Bukan kesalahan moral untuk kita menidakkan kebenaran agama lain yang sebenarnya memiliki kerapuhan yang sangat ketara.

Kita wajar menghormati anutan agama lain. Namun bukanlah sehingga kita menggadai maruah dan meletakkan muka kita di bawah tapak kaki penganut agama lain. Kita wajar hormat. Hormat bukan bererti kita melonggarkan segala ikatan agama Islam. Jika kita memimpin, usah menimbulkan kekeliruan umat Islam. Kita harus insaf bahawa musuh Islam sentiasa mencari jalan bagaimana mahu memisahkan umat Islam daripada agama Islam. Berjaya memurtadkan umat Islam adalah satu bonus bagi mereka. Membuatkan umat Islam keliru sehingga menganut fahaman Liberal dan Plural sudah mencukupi untuk mereka.

Tetapi sasaran mereka sebenarnya ialah sekurang-kurangnya umat Islam itu Islam pada namanya, tetapi fasiq pada aspek pemikirannya dan nifaq pada amalannya. Dari kefahaman ini baharulah nanti kita sedar, siapakah musuh paling utama perlu kita tangani, bukannya bersikap semberono dan membuta tuli.

AKADEMI TARBIYAH DPPM